2014
Ajatus kelluvasta matosta syntyy
KelluvaMaton tarina sai alkunsa vuonna 2014 kun toinen KelluvaMaton perustajista, Arnold Uschanov, silloin nuorena poikana, lähti perheensä kanssa etelänlomalle Kap Verdeen, Afrikkaan.
Yhtenä iltapäivänä hotellin altaan vieressä istuskellessaan, auringon vielä mukavasti lämmittäessä, Arnold havahtui kirjastaan lasten ja hieman aikuisempienkin riemunkiljahduksiin ja iloiseen hälinään:
”Sen verran meteliä oli, että oli pakko mennä katsomaan mitä siellä altaassa oikein tapahtuu?”
Joku oli lasten ja muiden paikallaolijoiden iloksi keksinyt viedä valtavan kokoisen punaisen ”jumppamaton” altaaseen! Iloa riitti monelle, sekä lapsille että aikuisille ja meno oli välillä hyvinkin vauhdikasta mutta ennen kaikkea hauskan näköistä.
Ilo ei kuitenkaan ollut ikuista ja muuttui myöhemmin vielä hotellihenkilökunnan tuskaksi, kun jumppamatto jonkun ajan kuluttua vajosi altaan pohjalle eikä sieltä enää liikahtanut.
Paikallaolijoiden hetken ilo ja innostus oli kuitenkin jäänyt pysyvästi Arnoldin mieleen.
2015
Ideasta tuotteeksi
Seuraavan syksynä Arnold muutti hyvän ystävänsä Sebastian Fröbergin kanssa pienestä Paraisten saaristolaiskaupungista Suomen Turkuun opiskelemaan liiketaloutta ammattikorkeakoulu Noviaan.
Kyseisiin tradenomiopintoihin kuului myös oppimismielessä yrityksen perustaminen. Hetken kuunneltuaan muiden opiskelijoiden esittämiä liikeideoita Arnold ja Sebastian päättivät kertoa omasta ajatuksestaan:
“Mitä jos me kehitettäisiin kelluva jumppamatto, me ei olla sellaista mistään löydetty!”
Hetken ihmettelyn jälkeen opiskelijaryhmä päätti olla perustamatta kolmatta opiskelijakahvilaa ja yhtyivät kaverusten hullultakin kuulostavaan ideaan.
Seuraavat kuukaudet täyttyivät opiskelijoiden intensiivisestä kehitystyöstä. Tuuriakin oli matkassa, Suomessa sattui olemaan ainoa valmistaja Euroopassa, joka pystyi valmistamaan käyttötarkoitukseen soveltuvaa materiaalia.
Kuukausien jälkeen, virheiden ja onnistumisten ja kovan mutta innostuneen yrittämisen kautta syntyi lopulta uusi tuote: KelluvaMatto.
2016
KelluvaMaton lanseeraus
Keväällä 2016 opiskelijaryhmä oli vihdoin valmis julkaisemaan talven aikana kehittämäänsä tuotteen.
Tunnelma oli jännittynyt, oltiinko valmiita, oltiinko osattu huomioida kaikkea?
Ja miten markkina reagoisi, mitä jos kukaan ei haluaisi ostaa tuotetta?
Pelonsekaiset tunteet olivat aiheellisia, mutta osoittautuivat turhiksi: tuote oli juuri niin laadukas ja hauska kun miksi sitä oli suunniteltu ja vastaanotto sen mukainen: välitön menestys.
Ensimmäisenä kesänä kaikki valmistetut tuotteet myytiin hetkessä loppuun, määrät eivät olleet valtavia mutta antoi uskoa tulevaan - oltiin oikealla tiellä.
2017
Uusia tuotteita, ideoita ja hauskanpitoa
Hyvin alkanut matka innosti opiskelijaryhmän jatkamaan kehitystyötä, vielä ei oltu valmiita, tätä ”koulutyötä” ei jätettäisi puolitiehen vaan tehtäisiin kunnolla loppuun.
Niinpä syksyllä ja talvella 2017 jatkettiin KelluvaMaton jalostamista, sillä arvokkaalla tiedolla mitä kesän aikana oltiin kerätty. ”Kuunneltiin asiakkaiden toivomuksia, ajatuksia ja palautetta, joiden pohjalta tehtiin omia kokeiluja ja tuoteparannuksia”.
”Kaikesta parasta oli että tämä ei tuntunut koulunkäynniltä tai työnteolta, meillä oli hauskaa joka päivä” kertoo Sebastian Fröberg.
Kun kevätaurinko jälleen alkoi lämmittämään, oli alkuperäisen KelluvaMaton perhe myös laajentunut käsittämään sisarukset M, L, ja XL-matot.
Edellisen kesän tapaan valmistetut matot menivät kuin kuumille kiville ja entistä useampi suomalainen koti sai kokea KelluvaMaton iloa.
2018
Uusi aikakausi
Vuosi 2018 tarkoitti yhden aikakauden loppua. Hyvin tiiviissä yhteistyössä toimineen opiskelijaryhmän yhteinen aika oli keväällä loppumassa.
Pitkään asiaa ei kuitenkaan jouduttu pohtimaan, kunnes alkuperäisen ideoijat Arnold ja Sebastian päättivät ostaa muiden osakkaiden osuudet ja jatkaa KelluvaMaton tarinan kirjoittamista kaksistaan.
Vuodesta 2018 tuli KelluvaMaton toistaiseksi parhaiten menestynyt vuosi.
KelluvaMaton tarina oli kiirinyt yhä kauemmas ja mattoja alkoi ilmestymään ihmisten iloksi ympäri Suomea.
2019
Yli 1000 tyytyväistä asiakasta ja 10 000 innokasta seuraajaa
Tultaessa vuoteen 2019, viisi vuotta KelluvaMaton ajatuksen syntymisestä, tämä oli kasvanut hullusta ajatuksesta tuotteeksi, joka iloitsi ja liikutti suomalaisia yli 1 000 kodissa ja mökissä.
Sosiaalisessa mediassa KelluvaMaton seuraajia oli yli 10.000 ja vuotuisesta KelluvaMatto arvonnasta muodostunut varma kevään merkki.
Myös ulkomailla herättiin KelluvaMaton taikaan, mitä ”ne hullut Suomalaiset” nyt olivat keksineet?
2020
Lisävoimaa, aluevaltauksia ja markkinoita
Niinpä vuodesta 2020 muodostui jälleen vahvan kehityksen vuosi, oli aika lisätä kierroksia ja virittää KelluvaMaton koneisto seuraavalle tasolle.
Onnistuakseen tässä KelluvaMaton perustajat päättivät laajentaa omistuspohjaa ja sitä kautta lisätä käsipareja tekemiseen.
Tuloksena tästä tuotantoa ja logistiikkaa kehitettiin entistä paremmalle tasolle, KelluvaMaton ilmettä uudistettiin, tuotevalikoimaa laajennettiin ja uusi B2B myyntikanava avattiin.
”Tuntuu että me ollaan nyt valmiimpia kuin koskaan kesälle 2021."
Arnold jatkaa: "Tänä vuonna tulemme viemään KelluvaMaton ilosanomaa laajemmin naapurimaihin, sen verran sitkeästi esimerkiksi länsinaapurin kaverit ovat mattoja kyselleet”.
Arnold Uschanoff & Sebastian Fröberg
Archipelago Sports Oy